- Fernisering, Erik Ortvad (1917 – 2008)
Leave a comment

Udstillingen – “Erik Ortvad 100 år” – fortsættes i august

Erik Ortvad og jeg

Jeg havde længe været fascineret af en af dansk kunsts enere – Erik Ortvad, og en dag i 2006 lykkedes det mig at få kontakt til ham i hans hjem dybt inde i de svenske skove – i nærheden af Ljungby. Det blev starten på et venskab, hvor jeg besøgte ham i Kvänjarp i hans lille svensk-røde træhus, beliggende smukt i skovbrynet med fuglekvidder og det vilde liv i den omkringliggende skov.

Ortvad mødte mig første gang, jeg besøgte ham i Kvänjarp med stor nysgerrighed, og vi kom hurtigt på god talefod. Jeg medbragte ferskrøget laks, forskellige oste og friskbagt brød, og over en kop the som han bryggede på brændekomfuret gik snakken lystigt. Vi sad altid i det tilbyggede atelier med udsigt til skoven og med de små sangfugle uden for vinduet, som han sørgede godt for. De sørgede til gengæld for konstant selskab og inspiration.

ORTVAD_GH_002

Gennem tiden fortalte Ortvad om sit liv, om de store omskiftninger han havde oplevet, og hvorfor han i vinteren 1961-62 valgte at flytte til Sverige. Det var mit indtryk, at Erik Ortvad var en enspænder i dansk kunst, og at han følte sig mest komfortabel i sit eget selskab – tilbagetrukket fra hurlumhejet på den danske kunstscene. Ortvad faldt til i huset i Kvänjarp, hvor han fandt lysten til at male.

Med inspiration i den smukke natur og dyreliv, i lyset og farverne omkring ham kom han i gang med sine fine abstrakte, lyriske værker, hvor lyset er i fokus, ofte med et dragende centrum, som trækker én med ind i en drømmende eventyrhave, malet med sarte pastelfarver eller mættede gule, pink, blå og grønne nuancer, som er så intense, at man mærker solens strejf på huden.

Galleriet Hornbæks udstilling viser et bredt udsnit af værker fra Ortvads oeuvre og tager udgangspunkt i fine abstrakte landskabsbilleder fra 1940’erne. Der vises ”All-Over” værker fra 70’erne og 80’erne, hvor blide pastelfarver folder sig ud på lærredet. Også værker fra begyndelsen af 1990’erne er repræsenteret. I disse værker ses, hvordan Ortvad introducerede den sorte farve i sin ellers så blide palet. Det var krigen i Jugoslavien med dens død og ødelæggelse, der gav Ortvad negativ inspiration. Jeg oplever den sorte farve – en kaligrafiske tilføjelse til de tidligere lyriske værker – som Ortvads metaforiske udtryk for sorg.

Erik Ortvad forlod denne verden den 29. februar 2008, og afskeden med familie og venner foregik fra huset i Småland.

Ved min ankomst mødte et overraskende syn mig – kisten var placeret på et par bukke ude i haven. Dens hvide farve var meget i øjenfaldende midt i skovens blide grønne klædedragt. På et tidspunkt under ceremonien blev kisten åbnet, og der lå Erik Ortvad i sin hjemmestrikkede sweater og fløjelsbukser med en bajer i hånden. Utraditionel og kontroversiel til det sidste.

Det var en markant afsked – med et markant menneske.

ORTVAD_GH_003

Den 27. april 2008 havde jeg æren af at vise en retrospektiv mindeudstilling, og den 18. juni 2017, kl. 14.00 – 17.00 i Galleriet Hornbæk, Nordre Strandvej 340, 3100 Hornbæk, er jeg stolt af atter at kunne invitere til en fantastisk udstilling på Erik Ortvads 100 års fødselsdag. Begge Ortvads sønner, Søren og Henrik, vil være tilstede på dagen.

Susanne Risom
BA (Hons) Fine Arts Valuation
Galleriet Hornbæk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.