Værd at læse:
100 ÅRS ØJEBLIKKE KVINDELIGE KUNSTNERES SAMFUND KKS
Et hidtil overset kapitel i dansk kunsthistorie udfoldes i antologien ’100 års øjeblikke – Kvindelige Kunstneres Samfund’, hvor 20 kunsthistorikere, kunstnere og forskere fortæller om kvindelige kunstneres og kunsthåndværkeres vilkår med udgangspunkt i ikke tidligere offentliggjort arkivmateriale.
Nu får offentligheden for første gang en samlet, kunsthistorisk fremstilling af kvindelige kunstneres arbejdsvilkår og rolle i dansk kunstliv.
Det sker med antologien ’100 års øjeblikke – Kvindelige Kunstneres Samfund’, der udkommer på forlaget Saxo 2. oktober.
Bogen er redigeret af Charlotte Glahn og Nina Marie Poulsen i tæt samarbejde med billedkunstnerne Lene Rasmussen og Pylle Søndergaard fra foreningen Kvindelige Kunstneres Samfund (KKS), der med udgivelsen tager forskud både på foreningens 100 års jubilæum i 2016 og på fejringen af 100 året for vedtagelsen af kvinders stemmeret i 2015.
I antologien lægger 20 markante kunsthistorikere, kunstnere og forskere nye alen til forståelsen af kvindelige kunstneres vilkår og indkredser deres betydning for den kunstneriske, kultur- og samfundspolitiske udvikling herhjemme.
Bidragsyderne fortæller medrivende nyt om foreningen KKS’ politiske virke og foretager fascinerende nedslag i kvindernes kunsthistorie, lige fra Pionergeneration af kvindelige billedkunstnere i begyndelsen af forrige århundrede, over 1960ernes feministiske kunst til nutidens kvindelige kunstneres og kunsthåndværkeres vilkår i dansk kunstliv.
At kvindernes kamp for at blive vurderet på deres kunst, ikke på deres køn, stadig er aktuel, fremgår også af antologien: Nye tal for danske kunstmuseers indkøbs- og udstillingspraksis, der fremlægges i bogen, viser, at mandlige kunstneres værker stadig dominerer i det institutionelle kunstliv herhjemme.